Voi prezenta cat mai general graduatorul si comanda lui data de controler cat si efectele lor care duc la scaderea sau cresterea vitezei locomotivelor electrice.
Graduatorul este un dispozitiv de reglare a tensiunii aplicate MT respectiv a vitezei locomotivei, situat in sala masinilor atasat transformatorului principal in camera de inalta tensiune. Are 40 de trepte de tensiune, de la 48 - 967 volti.
El are in compunere selectorul cu cele 20 de prize de tensiune, care este antrenat de un electromotor.
Graduatorul este comandat de catre mecanic prin controlerul cu volan (sau mansa la cele cu ICOL)
Controlerul comanda functionarea urmatoarelor aparate: inversoarele, contactoarele de linie/franare, graduatorul, contactoarele de slabire a campului, ventilatoarele rezistentelor de franare si diferite relee.
Controlerul mai cuprinde astfel si inversorul de mers, fiind strict legate intre ele mecanic, astfel nu se poate manevra controlerul decat cu inversorul pe pozitia inainte inapoi, cheia inversorului se poate scoate doar in pozitia blocat, preveninduse manipularile gresite a controlerului sau inversorului.
Inversorul are urmatoarele pozitii:
-"
Blocare"
-"
Inapoi"
-"
0"
-"
Inainte"
Volanul controlerului are 12 pozitii: pozitia "0", opt pozitii de mers in regim tractiune situate in stanga si trei pozitii de franare electrica situate la dreapta poz. "0"
Pozitiile de tractiune:
-
0 > contactoarele de linie sunt deschise, motoarele de tractiune nefiind alimentate cu curent electric, graduatorul se afla pe treapta 1. Doar pe aceasta pozitie se poate manevra inversorul de mers.
-
1 > inclemeaza contactorii de linie, MT sunt alimentate de pe treapta 1 a graduatorului cu ~ 48 V. Manevra necesitand ventilatia pornita (exceptand unele locomotive cu protectiile scoase)
-
2 > graduatorul avanseaza pe treapta 3
-
3 > graduatorul avanseaza pe treapta 5, si serveste ca pozitie de revenire a graduatorului pe treptele inferioare
-
M > pozitia se numeste de mentinere, graduatorul ramane pe treapta 5 si foloseste la oprirea graduatorului pe treapta convenabila.
-
A > aceasta pozitie se numeste de avans si comanda avansarea treptelor graduatorului automat (1 treapta/0,4sec.) pana la treapta 40
Treptele suplimentare de slabire a campului:
-
SC1 > comanda inclemarea contactoarelor de slabire a campului si slabeste capul cu 80 % rezultand la o crestere a curentului pe MT, respectiv a vitezei locom.
-
SC2 > comanda slabirea campului pana la 65 %
-
SC3 > comanda slabirea campului pana la 50 %
Pozitiile de franare electrica:
-
D > comanda inclemarea contactoarelor de franare, si serveste la scaderea treptelor graduatorului
-
M > comanda oprirea graduatorului pe treapta de franare convenabila
-
A > comanda avansarea treptelor graduatorului si cresterea curentului de franare aplicat MT
Manevrele volanului controlerului si comenzile corespunzatoare date graduatorului sunt urmatoarele:
- manevrarea succesiva a volanului de pe pozitia
M pe
A si imediat inapoi pe
M, comanda cresterea treapta cu treapta a graduatorului;
- manevrarea volanului de pe
M pe
3 si imediat inapoi pe
M, comanda scaderea treapta cu treapta a graduatorului;
- aducerea volanului din orice pozitie in
A comanda cresterea automata a treptelor pana la treapta 40;
- readucerea volanului din
A in
3,
2,
1, sau
0 comanda scaderea automata a treptelor pana la treapta 5, respectiv 3, 1;
- manevrarea volanului in pozitia
F si imediat in
M comanda cresterea gradata a curentului de franare / treptelor la graduator;
- manevrarea volanului din
M in
D si imediat in
M domanda scaderea gradata a curentului de franare / treptelor la graduator;
- readucerea volanului in
D sau
0 comanda scaderea automata a curentului pana la incetarea franarii.
Ventilatia blocurilor de franare S9 si S10 porneste la manevrarea volanului pe pozitia M de franare electrica si se opreste dupa 100 s dupa ce este manevrat in D sau 0, pentru o mai buna racire a rezistentelor de franare.